רשמים – הודו אוגוסט 2012

ושוב אני בהודו, והיא כדרכה, רועשת, סואנת, מלוכלכת,יפה ומכוערת. הנימוס הוא מן האנשים והלאה, בכל מקום דוחפים,יורקים, צופרים ללא הרף, ונראה כי כל אחד מנסה לשרוד את ה”ג’ונגל” המקומי. לא אחת אני נתקלת באנשים שמנסים “לסחוט” ממני כסף בדרכים מכוערות, אם זה נהג ריקשה או מוכר בחנות. יחד עם זה רבים האנשים הטובים שנקרו בדרכי, אנשים שבלב שלם ניסו לעזור לי, אם במציאת כתובת או במתן עצה. אנשים שתרמו לי מזמנם ללא היסוס וליוו אותי ממקום למקום על מנת לעזור.באחד המקרים פגשתי עם חברי אדם שהסיע אותנו ברכבו אל כתובתנו, לאחר שהבין שאין נהגי ריקשה שייקחו אותנו. שכרתי דירה אצל זוג אנשים נחמדים ומסבירי פנים שגם הם עזרו לי בכל דרך אפשרית.

לגבי היוגה, הגעתי לפונה למקום המקצועי ביותר אליו מגיעים אנשים בדרגת תירגול גבוהה מאוד. והנה דווקא במקום זה צצות ועולות בי שאלות על היוגה, על המקום, ועל עצמי. האם טיפוח היכולת הגופנית הוא מטרה ביוגה? מהו הגבול בין התמכרות להצלחה לבין עבודה רצינית ומקצועית? מה אני מחפשת ביוגה? האם ניתן בתוך העבודה הרצינית והמקצועית לשלב גם שמחה? האם ניתן לשלב בין מקצועיות, ידע, חקר, והעמקה, לבין אנושיות, חמלה, ראיית הזולת, אהבת הזולת, והרצון ללמד מתוך אהבה?

האינסטיטיוט הומה אדם, ואני בתוכו כמו בורג קטן, מנסה לפלס את דרכי לבד מול מאות מתרגלים וצוות של מורים בכירים משכמם ומעלה.עולה בי  מעין תחושה כי המאבק ההישרדותי שקיים ברחוב ההודי נמצא גם באינסטיטיוט של היוגה. זהו אכן שיעור לא קל אבל מאלף. אין לי כל ספק כי האתגר שמציב המקום בונה חוסן פיסי ונפשי כאחד. יש שיאמרו כי במקום כזה את מנמיכה את האגו ואז לומדת לגלות בתוך עצמך מחוזות חדשים.
לאורך תקופת שהייתי בפונה, קראתי הרבה, ובין היתר קראתי את המדריך ליוגה לילדים שהוציאו מורי המרכז ובו שירים בחרוזים לתנוחות יוגה שונות. וכך מצאתי את עצמי יושבת וכותבת שירים לילדים בעברית.

בדרכי היומית אל האינסטיטיוט עברתי ליד סנדלר הודי היושב על המדרכה ולידו כלי העבודה האלמנטאריים שלו. הוא יושב בישיבת סנדלרים קלאסית שביוגה אנחנו מכנים אותה “באדהה קונאסנה”. אני מביטה בו והוא מביט בי ואנחנו מנידים ראשינו זה לזו ומחייכים חיוך צנוע. צילמתי אותו ולקראת עזיבתי את המקום נתתי לו את התמונה כשי ולאות תודה. אדם צנוע ודל אמצעים שמוצא את פרנסתו על המדרכה. “באדהה קונאסנה” היא תנוחת יוגה חשובה ומתוארת על ידי B.K.S. Iyengar כתנוחה רבת תועלת, ואלו הם דבריו בספרו “אור על היוגה” : “התנוחה מומלצת במיוחד לאנשים הסובלים מהפרעות בהטלת שתן. האגן הירכיים והגב מקבלים אספקה עצומה של דם והם מומרצים. התנוחה שומרת על בריאות הכליות, הערמונית, ושלפוחית השתן. ידוע היטב שמחלות בדרכי השתן מתגלות לעיתים רחוקות בלבד בקרב סנדלרים הודיים והסיבה לכך היא שהם יושבים כל היום בתנוחה זו. התנוחה משחררת כאבים בירכיים ומונעת שבר. אם מתרגלים אותה באופן קבוע, היא משחררת כאבים באשכים. התנוחה היא ברכה לנשים בשילוב עם “סארוונגאסנה” והמחזור שלה(רצף של תנוחות בעמידת כתפיים) היא מתקנת אי סדירות במחזור החודשי ועוזרת לשחלות לתפקד כראוי. נמצא שנשים בהריון היושבות מדי יום בתנוחה זו לא יסבלו מוורידים ומדליות ברגליים”.

איש יושב בהודו

ברחובות פונה ראיתי גם פרות שמתנהלות בשלווה ונחת ובאין מפריע. אחת מתנוחות היוגה היא “גומוקאסנה” שפירושה הוא ראש פרה, אדם שפניו דומים לפרה. בתנוחה זו אנחנו מכופפים את הברכיים לאחור ומצליבים את הירכיים זו על זו כשהישבן מונח על אחת מכפות הרגליים, והידיים אוחזות זו את זו מאחורי הגב כשיד אחת מלמעלה והיד השנייה מלמטה. הפרה בהודו היא קדושה להלכה ולמעשה והיא סמל הטוב והשפע.

פרה בהודו

תמונה נוספת. אישה יושבת בתנוחת יוגה שנקראת “מאלאסנה”, שפירושה מקלעת פרחים או עטרה. תנוחה זו יוצרת טונוס באברי הבטן ומרגיעה כאבי גב.

אישה הודית יושבתקישוט הודי

תמונה בשוק, אדם יושב בתנוחת יוגה שנקראת “פאדמהאסנה”, תנוחת הלוטוס אחת מן התנוחות החשובות והיעילות ביוגה. בתנוחה זו מצליבים את הרגליים כשכף רגל ימין מונחת על הירך השמאלית בצמוד למפרק הירך וכף רגל שמאל מוצלבת מעליה ומונחת על הירך הימנית בצמוד למפרק הירך. כשמצליחים לבצע את התנוחה הגו מתארך באופן חופשי וללא מאמץ כלפי מעלה. זוהי תנוחה מרגיעה שבה המוח קשוב וערני ולכן היא מומלצת לתרגול פרניאמה (תרגילי נשימה).

סנדלר הודי

כך אני מסתובבת בהודו ומוצאת אנשים בתנוחות יוגה שונות, אנשים שאולי אינם יודעים דבר על היוגה. אולי בהודו אני רואה דברים אשר בארץ , בחיי היום יום אינני רואה.

אחת החוויות העיקריות שהיו לי בפונה היא המפגש עם גורוג’י , B.K.S. Iyengar, אדם משכמו ומעלה שהשאיר עלי רושם עז. הוא נוהג כאחד האדם, ונראה כי חשוב לו להגיע בכל יום לאולם התרגול, ובמשך שלוש שעות לתרגל יוגה ביחד עם אנשים מכל קצווי תבל. נראה כי הקרבה אל האנשים משמעותית עבורו, והוא לא מעוניין ליצור חיץ בינו לבין קהלו. ממרום גילו הוא ממשיך להתפתח תוך כדי חקירה מתמדת, תוך העמקה אין סופית וברעננות של אדם צעיר וסקרן. הוא מביא לידי ביטוי , להלכה ולמעשה, את הרעיון כי הדרך היא אין סופית, ותמיד ניתן לחפור עוד ועוד אל עומק ההסתכלות, ההבנה, והתחושות,  ולהתקרב עוד ועוד אל ההוויה הפנימית. בשעת התרגול הוא גם מלמד את נכדתו אבי, והיא מסורה לו בכל כולה, במאמצים פיסיים, אינטלקטואליים, ונפשיים. אבי גם מלמדת ילדים, קבוצות של מבוגרים מתחילים, בינוניים ומתקדמים. כשהיא מלמדת את הקבוצה המתקדמת, גורוג’י חונך אותה כמורה. לרוב הוא נמצא בפינת האולם בתנוחת יוגה כל שהיא ומשם הוא מנחה אותה כיצד ללמד. עליה להבין את הרעיון שעומד מאחורי דבריו, ואז להעביר אותו בצורה ברורה אל הקבוצה. עליה לעמוד בדרישות גבוהות ביותר, והיא כדרכה עושה זאת בלא לאות ובמסירות גדולה לסבא שלה. גם בשיעורים אלה התגלה גורוג’י במלוא יכולתו לפרק כל דבר עוד ועוד, כשאנחנו התלמידים חווים תחושות ויכולות שלא הכרנו. השיעור הגדול שהוא מעביר לכולם הוא היכולת התמידית לגלות מחוזות חדשים,להבין אותם, לחוש אותם, ומשם להתפתח הלאה. גורוג’י אומר כי ישנם ארבעה שלבים בלמידה: 1- בורות, 2- איסוף מידע, 3- חקר ואנליזה, 4- תמימות. המצב ההתחלתי הוא חוסר ידיעה, המצב הבא הוא איסוף אינפורמציה, אחר כך בא השלב שבו ניתן לנתח, להשוות, ולהסיק מסקנות. בשלב הרביעי שהוא התמימות, דבר לא הולך לאיבוד אבל הראש נהיה נקי ורענן. כך שבלמידה אנחנו עוברים מבורות לתמימות. התמימות היא שלב שבו הידע והחשיבה מושמים בצד ואנחנו כמו משוטטים בחלל ריק ולפתע מגיחות תובנות כמו יש מאין.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פרטיך ופרטיותך ישמרו במערכת
*שם מלא

*מס' טלפון

*דואר אלקטרוני

*תיאור נושא הפניה


נשמח לחזור אליך בהקדם. יום טוב

מבזקי חדשות:

אני שמחה להודיע כי פתחתי את שנת הפעילות.

אמנם החודש יש לנו חגים רבים, אך על מנת לשמור על שגרה, אנחנו מנצלים את ימי תרגול האפשריים.

כמו כן המערכת מגוונת וניתן להשלים שיעורים.

שנה טובה ומבורכת, לנו, לכל עם ישראל, ולעולם כולו.

 

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support
Scroll Up