אוטיטה טריקונאסנה ושלושת הגרציות. מאת זהרה

זהרה בתנוחת יוגה
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

אוטיטה טריקונאסנה היא תנוחת עמידה בסיסית המכילה בתוכה את העקרונות המובילים של משפחת תנוחות העמידה, כמו גם של שאר תנוחות היוגה על משפחותיהן השונות. התנוחה בנויה מקווים ישרים היוצרים צורה של משולשים. תנוחה זו מחזקת את הידיים ואת הזרועות, מפעילה את עמוד השדרה והצוואר ומגבירה את זרם הדם לירכיים ולכתפיים. שלושת הגרציות הן שלושה כלי עבודה , המכוונים אותנו לביצוע שלם של תנוחות היוגה והם: קואורדינציה, אוריינטציה, ואינטגרציה. בכל תנוחה ותנוחה על המתרגל להגיע  אל שלושת הרבדים הללו. הקואורדינציה פועלת במישור הפיסי של ארגון התנוחה. לכל תנוחת יוגה יש ארגון משלה, וכל תנוחה יוצרת מרחב פנימי אחר שמאפשר לנשימה ולמודעות לפעול בתוכו. “הגוף כולו מעורב בתהליך זה , עם החושים, הרגש, התבונה, התודעה והעצמי. אין להתאים את האסנה לצורת הגוף, אלא לעצב את הגוף כך שיתאים לצורת האסנה. אז האסנה תקבל משמעות פיזית, פיזיולוגית, פסיכולוגית, אינטלקטואלית ורוחנית נכונה”(B.K.S.Iyengar עץ היוגה). האוריינטציה היא השלב הבא, הפנימי יותר, ומתייחסת להכוונה הכללית של התנוחה. לכל אסנה יש קו תיכון משלה “על האדם למצוא את קו התיכון של כל אסנה כך שהאנרגיה תתפזר באופן נכון. כאשר האדם מתנודד מקו התיכון, כי אז הוא נע אל העבר או אל העתיד”  (B.K.S.Iyengar  אור על החיים). האינטגרציה היא השילוב של כל אלה לדבר אחד שלם, זהו הרגע שבו המתרגל מפסיק לחשוב, מפסיק לתקן, חדל לזוז, וחווה את הרגע השלו. זוהי יוגה. ברשימה זו ארצה לבדוק את פעולת שלושת הגרציות  באוטיטה טריקונאסנה.

הקואורדינציה בתנוחה זו מבוססת על קונסטרוקציה הבנויה משני קווים אלכסוניים שהן הרגליים, קו אופקי שהוא הטורסו וקו ורטיקלי שהן הידיים. כל הקווים הם ישרים, אך הם נמצאים על מישורים שונים. דבר זה דורש מן המתרגל לשלוח את מודעותו, בו זמנית, לעבר כיוונים שונים. לא די בכך אלא שכל מישור בפני עצמו דורש עבודה לשני כיוונים כמו קדימה ואחורה במישור האופקי, ולמטה ולמעלה במישור האנכי. בתנוחה זו אנחנו גם מפעילים רוטציות לכוונים שונים. רגל אחת מסובבת החוצה בעוד הטורסו מסתובב לצד הנגדי והרגל השנייה מסובבת פנימה. הראש מסובב אל התקרה. כאן החשיבה איננה קווית אלא סיבובית וגם היא פועלת בכוונים שונים. אוטיטה טריקונאסנה היא תנוחה “שטוחה”, ללא עומק, וכדי להגיע לכך יש לארגן נכון את המשקל על כפות הרגליים, כשבכף רגל ימין (כשמבצעים את התנוחה ימינה) אנחנו מעבירים משקל גם אל הדופן הפנימית של כף הרגל ובכף רגל שמאל אל הדופן החיצונית של  כף הרגל. יש לוודא שהישבן לא ינוע לאחור ויחד עם זה שהבטן לא תיזרק קדימה. יש להכניס את הגב העליון פנימה על מנת שלא יהיה קמור, ויש לשמור את הראש בקו אחד עם אחורי הגוף. הבאתי כאן מקצת הדגשים הקואורדינטיביים/פיסיים בתנוחה זו. מעבר לכל אלה קיימת הקואורדינציה הפנימית והעדינה שמכוונת אל האיזון שבין מאמץ והרפיה, ואל הידיעה היכן לפעול והיכן להרפות. “בתנוחה הנכונה תמיד קיימת הרפיה, על אף שאתה מתמתח לגמרי. האגו הנו מטיל משימות בלתי נלאה, הוא אינו יודע שהאדם חייב לאזן בין פעילות לסבילות באסנה, מאמץ והרפיה. כאשר האדם מתארך ומרפה אין תנודה בדעת ובגוף. איזון בין פעילות לסבילות הופכת את הפעיל לעד. הדבר כרוך בשמירת המוח במצב סביל ותאי הגוף פעילים, ללא כיווץ השרירים… הרפיה משמעותה שחרור מתח שרירי בלתי נחוץ בגופך, המאפשר נחישות של הגוף הפנימי ושקט בדעת”(B.K.S.Iyengar. אור על החיים).

מהי האוריינטציה  של אוטיטה טריקונאסנה? בספרו, “עץ  היוגה” מציין  B.K.S.Iyengar כי בכל תנוחה צריכים להתקיים מרכז כובד  וחוש כיוון. בתנוחה זו ניתן ללמוד מתוך שמה מהו מרכז הכובד ומהו הכיוון. אוטיטה פירושו ארוך ומתוח. טריקונא פירושו שלוש זויות או משולש. המשולש הנו מבנה בעל בסיס רחב ויציב. מצב הרגליים בתנוחה זו, כשהן ישרות ובפישוק רחב, נותן עוגן שממנו ניתן להתארך. חוזק הרגליים מאפשר  התארכות הוריזנטלית של הגו, כך שהכיוון של התנוחה הנו אופקי. יחד עם זאת סיבוב הראש לתקרה (לשמים) ומצב הידיים הורטיקלי, מושכים את התנוחה למעלה, ומונעים את קריסתה.  האוריינטציה הפנימית של אוטיטה טריקונאסנה, כמו שאר תנוחות העמידה, היא עבודה עם כוח רצון כנגד כוח הכובד , ונדרשים בה נחישות ועמידה איתנה.”נדמה שגופנו מנסה לקרוס לפנים לעבר הרצפה. גופנו ממאן להפתח כפי שרואים באסנה המבוטאת בשלמות. אז אנו מגייסים עצמנו ולומדים את הכיוונים שיגרמו לגוף להפתח. אנו מאריכים ומתקנים את זרוענו, מאריכים את החזה ופותחים את האגן. אך בה בעת , בתהליך של למידה ממוקדת, פותחים אנו גם את דעתנו ותבונתנו”     (B.K.S.Iyengar. אור על החיים). 

אינטגרציה היא איחוד הגוף, הנפש והתודעה. ניתן גם לתת משמעות אינטגרטיבית לכל אחד ממרכיבים אלו בנפרד. האינטגרציה של הגוף בתנוחה היא הפעולה הקואורדינטיבית השלמה והבלתי מחולקת כשהמתרגל מפסיק לחשוב על כל איבר בנפרד ומצליח לאחד את הגוף כולו בו זמנית בתיאום ובהרמוניה . האינטגרציה של הנפש היא ביכולת לחוות שקט פנימי מלא של המצפון,התבונה, החושים, והבשר. האינטגרציה של התודעה היא היכולת להגיע עם התודעה , בו זמנית, אל הקצוות של המרחב הפנימי כולו. האיחוד הגבוה הוא איבוד הגבולות שבין גוף, נפש, ותודעה. לאיחוד יש פנים נוספות כשהמתרגל והתנוחה נעשים אחד, “אף שהמתרגל הוא הסובייקט והאסנה היא האובייקט, יש להפוך את האסנה לסובייקט ואת המתרגל לאובייקט, כך שבמוקדם או במאוחר, העושה, הכלי (הגוף) והאסנה יהפכו לאחד”    (B.K.S.Iyengar עץ היוגה). מעל לאיחוד זה נמצא האיחוד שמטשטש הגבולות שבין העצמי, ותחושת העצמי הפרטי, לבין הקיום האוניברסאלי. זוהי אותה יכולת לדעת ולהרגיש כחלק בתוך מערך אין סופי. “פטנג’לי מתאר אותה (את האינטגרציה) בפרק השלישי של סוטרות היוגה. היא כוללת אינטגרציה של הגוף (שרירה סמימה), אינטגרציה של הנשימה ( פראנה סמימה), אינטגרציה של החושים (אינדריה סמימה), אינטגרציה של הנפש (מנה סמימה), אינטגרציה של התבונה או הידע (בודהי סמימה או ניאנה סמי) ולבסוף אינטגרציה של העצמי עם כל הקיום (אטמה סמימה)”           (B.K.S. עץ היוגה).

שלוש גרציות, שלוש שכבות, שלושה מסעות.קואורדינציה – המסע החיצוני, המביא איתנות לגוף. אוריינטציה – המסע הפנימי, המביא ליציבות התבונה. אינטגרציה – המסע העמוק ביותר המביא לחסד שברוח.

ביבליוגרפיה:

איינגאר, ב.ק.ס, עץ היוגה (2008), לור הפקות ונהול עסקי/ ורדה עדיקא, רמת גן.

איינגאר,ב.ק.ס, אור על החיים (2011) הוצאה לאור מיסודן של ידיעות אחרונות וספרי חמד, תל אביב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פרטיך ופרטיותך ישמרו במערכת
*שם מלא

*מס' טלפון

*דואר אלקטרוני

*תיאור נושא הפניה


נשמח לחזור אליך בהקדם. יום טוב

מבזקי חדשות:

אני שמחה להודיע כי פתחתי את שנת הפעילות.

אמנם החודש יש לנו חגים רבים, אך על מנת לשמור על שגרה, אנחנו מנצלים את ימי תרגול האפשריים.

כמו כן המערכת מגוונת וניתן להשלים שיעורים.

שנה טובה ומבורכת, לנו, לכל עם ישראל, ולעולם כולו.

 

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support
Scroll Up