בהשראת ארבעת המינים

ביראת קודש נשא אבי את ארבעת המינים, ואני הבטתי בו בפליאה ובאהבה. הוא נשא אותם בכוונה יתירה וכשהניח אותם הקפיד תמיד כי יישארו שלמים וללא פגע. בתום חג הסוכות הערבה וההדס היו מתייבשים וקמלים ואילו הלולב שהתייבש נשאר זקוף, והאתרוג שגם הוא התייבש נשאר עד לחג הפסח, מפיץ את ריחו בארונות הבגדים.

לארבעת המינים ניתנו במסורת פירושים רבים הקשורים לתכונותיהם. לפי אחת הגישות האתרוג שיש לו גם טעם וגם ריח מסמל אדם צדיק שיש בו גם תורה וגם מעשים טובים, אך הערבה שאין בה לא טעם ולא ריח מסמלת אדם רשע שאין בו לא תורה ולא מעשים טובים. הלולב שלתמרים שלו יש טעם אך אין לו ריח מסמל אדם צבוע ורמאי הלומד תורה אך לא מקיים מעשים טובים. ההדס שיש לו ריח ואין לו טעם מסמל אדם ללא תורה אך עם מעשים טובים. יש הדורשים שארבעת המינים באו לשם כפרה על חטאי האדם. האתרוג שדומה בצורתו ללב האדם בא לכפר על הרהורי הלב של האדם. הלולב הדומה לעמוד השדרה נועד לכפר לאדם על חטא הגאווה, ההדס הדומה לעיניים בא לכפר על ראיית מראות אסורים, והערבה הדומה לשפתיים באה לכפר על חטא לשון הרע.

אני בחרתי הפעם לראות את ארבעת המינים דרך הצורה והמרקם התנועתי שבהם. הלולב הוא זקוף ודק, ומצביע לשמיים. הערבה כמו הפוכה בתכונותיה מן הלולב והיא רכה ורוכנת כלפי מטה. האתרוג עגול וקשיח, ואילו ההדס צורתו מפוצלת ואין בה סדר וכיוון.

המגוון של תנוחות היוגה הוא כה רחב ובו אנו מוצאים את אותן תכונות צורניות הנמצאות בארבעת המינים. התנוחות ה”לולביות” מושכות אותנו כלפי מעלה כנגד כוח הכובד, והן דורשות מאיתנו מאמץ פיסי למציאת המרכז, האיזון, וההתארכות כלפי מעלה. בין תנוחות אלה נמצא את הטדאסנה (תנוחת ההר), שירש אסנה (עמידת ראש), אדהו מוקה וריקשהאסנה (עמידת ידיים), סרוונג אסנה (עמידת כתפיים), ועוד תנוחות רבות המביאות אותנו לאיזון פיסי ומנטאלי.

באופן שונה נמצא את התנוחות שבהן אנחנו מתכופפים, כמו הערבה, הן קדימה והן לאחור. בכפיפות קדימה יש משום הכרת תודה, התמסרות לכוח הכובד, כניעה, הרכנת ראש, והשתחוויה. תנוחות אלה משקיטות את הלב והמוח ויש בהן ענווה וצניעות. בין תנוחות אלה נמצא את האוטנאסנה (כפיפה קדימה בעמידה), פסצ’ימוטנאסנה (כפיפה קדימה בישיבה ברגליים ישרות), ועוד כפיפות רבות ומגוונות. לעומת הכפיפות קדימה נמצא את הכפיפות לאחור שבהן נדרשת גמישות של עמוד השדרה האגן והכתפיים, והן באופן שונה מן הכפיפות קדימה דורשות אומץ נחישות. כפיפות אלה חושפות את הצד הקדמי של הגוף (בעוד כפיפות קדימה חושפות את הצד האחורי של הגוף), והן מביאות אתן אופטימיות, שמחה, תחושת מסוגלות וחדווה. בין תנוחות אלה נמצא את האורדהווה דהנור אסנה (קשת הפוכה), שלב אסנה (תנוחת הארבה) ועוד תנוחות רבות.

האתרוג הוא עגול, כמו מכונס פנימה אל הליבה שלו, והמעטפת שלו יציבה. גם היוגה מציעה לנו תנוחות עגולות שיש בהן מן משום התכנסות פנימה, כמו החושים ההופכים את כיוונם מן החוץ אל המרכז. בין התנוחות האלה נמצא את הקורמה אסנה (תנוחת הצב), מלאסנה (מקלעת פרחים),קרנהפידאסנה (ברכיים לאוזניים) ועוד.

ישנן ביוגה גם תנוחות “הדסיות” שיוצרות צורת התפצלות מן המרכז אל כל כיווני החלל תוך חיבור אל המרחב. בין תנוחות אלה נמצא את הצ’נדרהאסנה (תנוחת חצי הירח), תנוחות הלוחמים למיניהן, ועוד תנוחות.

המגוון של תנוחות היוגה מלמד אותנו איזון, חוסן, גמישות, תחושת מרכז, תחושת מעגליות אין סופית, ותחושת מרחב. כל אלה מעשירים אותנו, והופכים אותנו לרב גוניים הן בתרגול והן כבני אדם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פרטיך ופרטיותך ישמרו במערכת
*שם מלא

*מס' טלפון

*דואר אלקטרוני

*תיאור נושא הפניה


נשמח לחזור אליך בהקדם. יום טוב

מבזקי חדשות:

אני שמחה להודיע כי פתחתי את שנת הפעילות.

אמנם החודש יש לנו חגים רבים, אך על מנת לשמור על שגרה, אנחנו מנצלים את ימי תרגול האפשריים.

כמו כן המערכת מגוונת וניתן להשלים שיעורים.

שנה טובה ומבורכת, לנו, לכל עם ישראל, ולעולם כולו.

 

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support
Scroll Up