פעולה, תבונה, והתמסרות – שלושה מסעות של התנוחה היוגית

עוד בטרם התחלתי לתרגל יוגה, ואפילו בהיותי ילדה, כשהבטתי בתמונות של מתרגלי יוגה בתנוחות שונות, נמשכתי אל דבר שלא ידעתי לקרוא לו בשמו. תנוחות היוגה נראו לי כמו הן נישאת מעל הפעולות הפיסיות הפשוטות והמוכרות. הן נראו לי עטופות במסתורין, וכמו יש סביבן או בתוכן הילה נוספת של עומק שלא יכולתי לגעת בו. כיום בהיותי מתרגלת יוגה אני מתחילה להבין, הן דרך ההתנסות האישית שלי והן דרך לימוד מעשי ועיוני, את הקסם , העומק, והמורכבות של היוגה.
הגוף הפיסי הפועל הוא המושב של התבונה והרגש. לא ניתן לעשות חלוקה ברורה בין שלושת הפנים האלה, גוף, תבונה, ורגש ולקבוע כי כאן מסתיים האחד ומתחיל השני. “בתרגול אסנה ופראניאמה עלינו לחוש כאילו אני עובדים על המציאות החיצונית של קיומנו כדי להתקרב לזו הפנימית”(ב.ק.ס. איינגר “אור על החיים”). אנו פועלים מן המעטה החיצוני שהוא הגוף, אל הליבה, אל החלק הפנימי שגם הוא רוצה לעלות מעל לפני השטח ולבוא לידי ביטוי. בספרו “אור על החיים” מתאר ב.ק.ס. איינגר את שלושת הפנים האלו כשלושה מסעות: המסע החיצוני שהוא תנוחות היוגה, מוביל אל היציבות והחוזק של הגוף. המסע הפנימי מוביל את המתרגל ליציבות החשיבה והתבונה. המסע הפנימי ביותר שבו ישנה התמסרות מוחלטת, מוביל לחסד שברוח.

קרמה יוגה היא היוגה של הפעולה והיא באה לידי ביטוי גופני בתנוחות היוגה. אל לו לגוף להיות מוזנח אף לא מפונק, הגוף הוא הכלי עמו אנו יוצאים למסע הפנימי. ישנן גישות המזלזלות בטיפוח הגוף ונוטות להזניחו, מאידך יש כאלה המתמכרים לטיפוח הגוף ולהערצתו. על פי התפיסה היוגית הגוף הוא כלי שנועד להוביל אותנו אל המסע הפנימי. ביוגה סוטרה של פטנג’לי מוסבר כיצד ניתן לעשות את הדרך מן הפעולה החיצונית אל החוויה הפנימית. ההגדרה הבסיסית לתנוחה הינה “סתהירא סוקהם אסנם”. סתהירא פירושה יציב, קבוע, מתמיד ורגוע. סוקהא פירושה נוחות, רכות, רוממות וברכה. על תנוחת היוגה להיות יציבה ורכה ללא הפרעות פיסיות או נפשיות.

ניאנה יוגה הינה היוגה של הידיעה. הפעולה הפיסית של הגוף מעוררת את החושים. החושים מעוררים את הפעולה הקוגניטיבית שבה יש זיהוי של התחושות. אז המיינד מבחין במגע של ההכרה החושית עם הפעולה הפיסית של הגוף. המיינד נמשך בידי אברי החישה אל אברי הפעולה כדי להבין את המתרחש. כשהמיינד נכנס לפעולה הוא מעורר מחשבות חדשות, וההזכרות אומרת “מה אני חשה עכשיו שלא חשתי קודם”. המיינד המבחין והמתבונן מנתח את התחושות בכל מקום בגוף. לבסוף כשהתנוחה שלמה ואין בה תנודות אז הפעולה הפיסית, הקוגניטיבית, המנטלית והרפלקטיבית מתאחדות למודעות שלמה.

בהקטי יוגה היא היוגה של ההתמסרות, נתיב הדבקות. משמעה איחוד בין הפרט לנשמה העילאית באמצעות הערצה וכניעה לאל העליון. גם בביצוע תנוחות היוגה עלינו לטפח את ההתמסרות לפעולה שלא על מנת לטפח את האגו הפרטי. יש להיות במצב של עירנות עצמית ולא במצב של מודעות עצמית. המודעות העצמית טרודה כל הזמן בענייני עצמה ועסוקה אודות עצמה. בהיותה שקועה בתוך עצמה היא מתישה ומייגעת, והיא מובילה את המתרגל לחשוב עד כמה הוא יכול להגיע בתנוחה ומונעת ממנו את חווית התנוחה. העירנות לעומת זאת היא ללא אגו וגאווה ויש בה שקט וריקנות היכולים להתמלא בחישה מקיפה. תרגול נטול גאווה מאפשר את ההתמסרות לאלוהי הפרטי והאוניברסאלי. תרגול מסור הוא תרגול ללא כוונות רווח. הוא נקי ממאוויים ואין בו שאיפה להצלחה. “האיש אשר פעולותיו כולן ברות, ולא יתאב למלא את תשוקותיו, ופירות מעשיו נאכלו באש הידיעה, עליו יאמרו החכמים כי הוא מלומד. בנטשו את ההתקשרות לפירות פעולותיו הוא תמיד מסופק ובלתי תלוי בדבר, אף כי שקוע בפעילות, כמוהו כמי שאינו עושה דבר.” (הבהגווד גיטא בתרגום איתמר תיאודור, פרק רביעי פסוקים 19-20).

“…פטנג’לי לא הזניח לא את הקרמה-מרגה, נתיב הפעולה, לא את הניאנה-מרגה, נתיב הידע, ולא את הבהקטי-מרגה, נתיב הדבקות. הוא מייחס חשיבות לכל שלושת הנתיבים מהסיבה הפשוטה שהאדם עשוי משלושה חלקים: הידיים והרגליים לפעולה, הראש למחשבה, והלב לדבקות ולהתמסרות. על כל אדם לצעוד בשלושת הנתיבים האלה. אף לא אחד מן הנתיבים האלה גבוה או נמוך יותר מהאחרים, וכל אחד דורש את סוג הפעולה הייחודי לו.

“אסנה (תנוחת יוגה) הינה חוזק מושלם של הגוף, יציבות של התבונה, וחסד של הרוח” (תרגום של ב.ק.ס. איינגר ליוגה סוטרה של פטנג’לי)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פרטיך ופרטיותך ישמרו במערכת
*שם מלא

*מס' טלפון

*דואר אלקטרוני

*תיאור נושא הפניה


נשמח לחזור אליך בהקדם. יום טוב

מבזקי חדשות:

אני שמחה להודיע כי פתחתי את שנת הפעילות.

אמנם החודש יש לנו חגים רבים, אך על מנת לשמור על שגרה, אנחנו מנצלים את ימי תרגול האפשריים.

כמו כן המערכת מגוונת וניתן להשלים שיעורים.

שנה טובה ומבורכת, לנו, לכל עם ישראל, ולעולם כולו.

 

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support
Scroll Up