שישה מכשולים – שש הפרעות רגשיות

כבני אנוש , כולנו חווים רגשות מורכבים הנעים בין שמחה ועצב, גאווה וענווה, כעס, חמלה ועוד ועוד. אנחנו נתונים למעברים בלתי פוסקים בין הקצוות הקיצוניים הללו ועולמנו הרגשי משתנה כל הזמן. ברשימה לא זו אתייחס למגוון הרגשות האין סופי אלא אך לשישה שהם, על פי התפיסה של היוגה, מכשולים המפריעים לנו להתפתח בצורה הרמונית והם: תאווה, גאווה, כפייתיות, כעס, שנאה, וחמדנות. האם ניתן להפטר מרגשות אלה? כל הנראה הדבר בלתי אפשרי. אלו הם רגשות אנושיים אותם נחוש בין אם נרצה או לאו, והם שליליים על פי תפיסתנו, ובאמת הם האויבים לצמיחה רוחנית כאשר הם מחוץ לשליטתנו. עניינה של היוגה הוא לנתב את הרגשות הללו ולשנות את צורתם למטרה נעלה יותר. כמו כן ידוע הוא כי הרגשות הם המפעיל העיקרי בהתנהגותנו, גם אם רצינו לחשוב כי השכל הוא המכוון אותנו. אנחנו נתקעים בסבך הרגשות הללו ומוצאים עצמנו מנתרים מרגש לרגש כמו כדור ביליארד. היוגה עוזרת לנו לרדת משולחן המשחק הזה. הרגשות טבועים בגופנו האורגאני, אך הם לא נשארים שם, הם פולשים אל הזיכרון וכובשים אותו. אם הרגזנו כלב הוא יכעס אך לא יזכור זאת אלא אם כן גורם הכעס יופיע שוב בפניו, כך שהכעס נרשם אצלו רק בזיכרון התאי. אנחנו לעומת זאת נושאים עמנו בתוך זיכרון הדעת את איבתנו, עלבונותינו, שנאותינו, חמדנותנו ותאוותנו אפילו כאשר נעדר הגירוי המניע. להרגיש הרי זה נפלא, אך כאשר אנו מאפשרים לרגשותינו להתקשות, להתאבן ולהתיישב כעבדים על שכמנו, הרי שאז נאבד את שמחת החיים ואת יכולתנו להתחדש.כאשר אנו מניחים לרגשותינו לחלוף ואיננו מתעקשים לאגור אותם בזיכרון, אנו חווים את הרגע ולא את זמן העבר.

תאווה. מקור התאווה הוא הדחף להולדה לשם המשך הקיום האנושי אך בה בעת הוא גורם כה דומיננטי המפזר את הדעת וגורם לבלבול. בחיים הזוגיים יש למשיכה המינית מקום חשוב אך ללא אהבה וחברות משיכה זו תישאר בגדר תאווה גרידא ללא משמעות שמעבר לה, היא תלך ותתפוגג, ובמקומה יהיה חיפוש אחר תאווה חדשה. האהבה שחוצה את המשיכה האישית ומשיגה את הנפש של האחר היא אהבה נעלה. המיניות היא טבעית כמו העולם הטבעי כולו, הדרך בה אנו מנווטים אותה היא המבדילה בין נעלה לטפל. האגו מבקש כוח לשם הנצחת עצמו ובכך הוא זומם אלפי מזימות. המיניות היא טבעית ואינה חטא אך האגו כופף את ההולדה למעשה של חיזוק עצמי אנוכי למען הוכחת הקיום באמצעות מעשה של צריכה ולא של השלמה.

גאווה וכפייתיות. כפי שבכל ששת המכשולים מעורב האגו, גם כאן נמצא כי הרכושנות והשתלטנות של האגו הם אבן הנגף של הגאווה. כל אדם המתמסר בחייו לעניין מסוים ורואה פירות לעמלו רשאי לחוש סיפוק על הישגיו. יחד עם זאת כאשר אל תחושת ההנאה מן ההישג נדבק הרצון לשלוט או להשליט בכוח את הדרך או הרעיון אזי נוצר העיוות והסטייה מן הדרך הטהורה. כל אדם קיבל “מתנות” בצורת יכולות מסוימות או כישרונות יחודיים. ביכולתנו לזנוח את מה שניתן לנו, אך מתפקידנו להתפתח ולהעמיק כך שנעשיר את עצמנו ונוכל להעניק לסביבתנו ממה שקיבלנו. תחושת ההצלחה יכולה גם להוביל לזלזול בהישגיהם של האחרים כשהאדם רואה רק את עצמו, ואת הישגיו וסבור כי בזכותם הוא רשאי לכפות את כוחו ואת דעותיו על אחרים. אדם רשאי להיות קנאי להישגיו, קנאי לעצמו, אך לא לאחרים.

כעס. את הכעס אנו מוצאים בכל מקום, בבית, ברחוב, במקומות העבודה, ובכבישים. כשם שהוא כה נפוץ כך הוא גם בלתי נשלט ונתון בידי האגו. אנו נפגעים באופן אישי מפעולות שלא כוונו אלינו באופן אישי. יתכן מאוד כי זה שפגע בנו היה מופעל על ידי האגו שלו, בין אם מן המקום הפגוע שבו, ובין אם מתוך הדחף להשליט את כוחו. היכולת שלנו להבין זאת תמנע מאיתנו את התגובה האוטומטית של הכעס הנובע מן האגו הפגוע שלנו, ובכך נקטע את שרשרת הפגיעות והכעסים. בתרגול היוגה אנחנו מפתחים שיוויון נפש ואנחנו ומשחררים את האגו. יש להבדיל בין כעסים הנשלטים על ידי האגו לבין כעסים חיוניים שמקורם ברצון להשפיע או ליצור שינוי. לעיתים חובתו של הורה לכעוס על ילדו כדי לחנכו. כך גם מתפקידו של מורה לעיתים להביע את כעסו, אך כל עוד המורה וההורה עושים זאת מתוך מודעות אל טובת התלמיד או הילד, ולא מתוך הרצון לשלוט בהם, אזי הכעס הוא מודע ונכון.

שנאה. גם השנאה מצויה בכל מקום וגם היא צועדת יד ביד עם האגו. היא גורמת לאלימות, מריבות ומלחמות. מקור השנאה הוא פחד וקנאה. האחר, השונה, הבלתי ידוע, הזר, כל אלה יוצרים רתיעה מודעת ובלתי מודעת המביאה אתה גם שנאה. אנו נוטים לפתח דמוניזציה כלפי האויב או הזר כיוון שהפסקנו לראות בו בן אדם כמונו. מתוך מקום של ענווה עלינו להביט באחר שכן שנינו מהווים חלקיק בהוויה האין סופית. מתוך מבט שכזה גם לא נפתח קנאה במי שנראה לנו כמצליח מאתנו שכן גם הוא כמונו מהווה חלקיק במערכת אחת ענקית. יחד עם זאת מתפקידנו כבני אדם להביע התנגדות לערכים ולהתנהגויות פסולים. לעיתים חובה עלינו לנקוט עמדה כלפי עוול, ולא לעמוד מנגד כאדישים או כפחדנים.

חמדנות. העולם מציע לנו שלל צבעים, ריחות, טעמים והנאות. התיאבון לחיים הוא נפלא אך עלינו לדעת לשלוט בו וליהנות מן העולם במידה וללא שתלטנות ובזבוז. האגו רואה את מה שמעניק לנו הטבע ורוצה לצרוך עוד ועוד, כמו הטבע נתון לשליטתו והוא יכול לעשות בו כבשלו. עלינו לדעת ליהנות ממתת הטבע תוך שמירה עליו. הניצול המוגזם של משאבי הטבע, וללא כבוד אליו, מהווה דריסת רגל גסה המכלה את האוצרות שאנו כה זקוקים להם. אנו חומדים יותר מכפי יכולתנו ובכך לא נשיג דבר, לא לעצמנו ולא לסביבתנו. החמדנות לא יודעת גבולות, היא תמיד תרצה לעצמה עוד ועוד ואף פעם לא תהיה מסופקת. היוגה מלמדת אותנו לצרוך את הנחוץ לנו ובכך היא הופכת אותנו להיות מסופקים.

ששת המכשולים נועדו במקורם לשמירה ולהמשך הקיום האנושי, הם חיוניים ולא בהכרח שליליים. אך כשהם בלתי נשלטים הם הופכים לפגמים. תרגול שמונת שלבי היוגה מלמד שליטה . הידע אינו תחליף לתרגול ועלינו להבין כי כשם שהקשיים מונחים בתוכנו כך גם הפתרונות ועלינו לעמול כל הזמן על מנת להשיגם.

נכתב בהשראת ספרו של B.K.S. Iyengar אור על החיים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פרטיך ופרטיותך ישמרו במערכת
*שם מלא

*מס' טלפון

*דואר אלקטרוני

*תיאור נושא הפניה


נשמח לחזור אליך בהקדם. יום טוב

מבזקי חדשות:

אני שמחה להודיע כי פתחתי את שנת הפעילות.

אמנם החודש יש לנו חגים רבים, אך על מנת לשמור על שגרה, אנחנו מנצלים את ימי תרגול האפשריים.

כמו כן המערכת מגוונת וניתן להשלים שיעורים.

שנה טובה ומבורכת, לנו, לכל עם ישראל, ולעולם כולו.

 

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support
Scroll Up